نوروز فرصتی برای تحرک اقتصاد گردشگری استان زنجان

استاندار زنجان گفت: نوروز فرصتی برای شناساندن هویت‌های فرهنگی و تحرک اقتصاد گردشگری استان زنجان است.

به گزارش میراث آریا، محسن صادقی، ظهر یکشنبه ۵ اسفندماه در جلسه ستاد خدمات سفر استان زنجان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، فرمانداران، شهرداران و جمعی از مسئولان استانی و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان زنجان در سالن جلسات پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، بیان کرد: تقارن ماه رمضان و عید نوروز نکاتی دارد که باید به آن توجه و دقت شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه دستگاه‌ها بر اساس مدیریت سال‌های گذشته در ایام نوروز، اطلاعات و تجربیات زیادی را دارند، افزود: انتظار داریم هیچ نوع ناهماهنگی را در این ایام شاهد نباشیم.

نوروز فرصتی برای تحرک اقتصاد گردشگری استان زنجان

او با توصیه بر خلاقیت‌های جدید در هر کمیته ستاد خدمات سفر عنوان کرد: فراخوان ارائه پیشنهادات خلاق و جدید از طریق رسانه اعلام شود.

صادقی با اشاره به اینکه سهم ما در پذیرش گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ زیر ۱۰۰ هزار نفر و سهم ترددها، ۱.۵ میلیون خودرو بوده که سهم حداقلی است، خاطرنشان کرد: جاذبه‌ها و ظرفیت‌های استان زنجان در حقیقت فراتر از این عدد است.

استاندار زنجان با بیان اینکه رفتار میزبان و قیمت‌ها در حافظه تاریخی گردشگران باقی می‌ماند، ادامه داد: سه بخش مهم عضو ستاد خدمات سفر شامل امنیت، درمان و امداد نقش مهمی در بهبود این خاطره در ذهن گردشگران دارد.

او به شکل‌گیری هویت جمعی تحت عنوان ستاد خدمات سفر از سوی دستگاه‌های ذی ربط تاکید کرد و افزود: کار ستاد کار تیمی است و باید با یک فرماندهی واحد پیش روند و از تبلیغ سازمانی پرهیز شود.

صادقی ذخیره مواد غذایی از جمله آرد و نان را مهم خواند و گفت: این ستاد جلسه‌ای را با اصناف بگذارد و باید توجه داشت که تخفیفات، رفتار و برخوردها در خاطره می‌ماند.

استاندار زنجان ضمن با اهمیت خواندن تشدید برگزاری منظم جلسات و اجرای رزمایش‌های مشترک عنوان کرد: هر حرکتی در غالب ستاد انجام شود، همچنین نصب بنرهای متحدالشکل و پرهیز از آشفتگی تبلیغاتی در مبادی ورودی ضروری است.

او با اشاره به اینکه نوروز بخش مهمی از فرهنگ ملی ما را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: این ایام فرصتی برای شناساندن مناطق، تحرک فعالیت اقتصادی، نمایش فرهنگ عمومی استان و شهرستان، معرفی غذاهای بومی و نشاط اجتماعی اجتماعی است.

صادقی با تاکید بر اینکه روی آمارها دقت شود، تصریح کرد: تعارض آماری، اغراق آماری و کتمان آماری کار درستی نیست؛ چراکه آمار مبنای تصمیم‌گیری است و باید برآورد دقیق مسافران و خودروها برای برنامه‌ریزی‌های آینده مورد توجه قرار گیرد.

استاندار زنجان با تاکید بر تلاش شهرداری برای آراستگی شهر، ادامه داد: تبلیغات محیطی و محتوای تبلیغاتی موضوع مهم دیگر است، همچنین بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها حضور یابند.

او گفت: بازاریان سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود و صدا و سیما باید ویژگی رفتاری کسبه با گردشگران را تبیین و پخش کنند.

او با تاکید بر ارائه گزارش هفتگی کمیته‌ها خاطرنشان کرد: اگر یک دستگاه به عنوان یک قطعه پازل نقش خود را به درستی ایفا نکند این پازل کامل نخواهد شد.

نوروز فرصتی برای تحرک اقتصاد گردشگری استان زنجان

داریوش نادری گفت: برنامه‌ریزی سفر مختص به ایام نوروز نیست و سفر در طول سال در کشور جاری است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه نوروز ۱۴۰۴ مقارن با ماه رمضان است، اظهار کرد: الزام به رعایت شئونات ماه مبارک رمضان توسط همه مراکز اقامتی و پذیرایی از میهمانان با افطار ساده در مراکز اقامتی بین‌راهی، بقاع متبرکه و... با توجه به شروع ماه مبارک رمضان وجود دارد.

نادری با اشاره به الزام تهیه لیست کشیک واحدهای پذیرایی دارای مجوز و اطلاع‌رسانی به مسافران و گردشگران ورودی، بیان کرد: این امر با همکاری صادرکنندگان مجوز، اداره نظارت بر اماکن عمومی و نیروی انتظامی، بر اساس ساختار تعریف‌ شده در کارگروه مربوطه و سامانه پلیس‌من انجام می‌شود.

او در مورد امنیت مسافران نیز عنوان کرد: تقویت بیشتر امنیت مردم در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و مقابله با مجرمانی که در پی سوءاستفاده از این فرصت ماه مبارک رمضان هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوروز فرصتی برای تحرک اقتصاد گردشگری استان زنجان

داود آبیان با اشاره به اینکه با توجه به رصد بازار گردشگری، بیش از ۴۰ درصد گردشگران زنجان در ایام نوروز به این استان سفر می‌کنند، بیان کرد: این فرصت مهمی است که بتوانیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان را به نمایش بگذاریم، زیرا این موارد می‌تواند مشوق کسانی باشد که به زنجان سفر می‌کنند و گردشگری را رونق می‌دهد.

معاون گردشگری استان زنجان با بیان اینکه حضور همه دستگاه‌ها به عنوان متولیان گردشگری می‌تواند امور مربوط به این حوزه را به عنوان صنعتی پیشرو تسهیل کند، گفت: ایام نوروز زمان مناسبی است که بتوانیم در توسعه گردشگری استان قدم برداریم.

او با اشاره به اینکه امسال ۱۲ کمیته استانی وجود دارد، عنوان کرد: این کمیته‌ها شامل کمیته حمل‌ونقل، کمیته خدمات و امداد و نجات جمعیت هلال احمر، کمیته هماهنگی امور شهرداری و دهیاری‌ها به ریاست معاونت عمرانی استانداری، اداره میراث‌فرهنگی استان زنجان، کمیته نظارت و تنظیم بازار، کمیته ۶۰×۳۰ ستاد اقامه نماز و... است.

آبیان در مورد وظایف شهرداری زنجان در ایام نوروز نیز عنوان کرد: یکی از این وظایف رسیدگی به وضعیت روشنایی شهرها (پارک‌ها، کمپینگ‌ها، تفرجگاه‌ها و دیگر فضاهای عمومی) است.

معاون گردشگری استان زنجان ایجاد و تعیین مکان‌هایی برای پارکینگ موقت در مراکز و اماکن مسافرپذیر و همچنین برنامه‌ریزی و ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری، به‌ویژه تاکسیرانی و اتوبوس‌های درون‌شهری و نظارت بر ساعت کار ناوگان درون‌شهری و آموزش آنان در راهنمایی و ارائه خدمات مناسب به مسافران را از دیگر وظایف شهرداری دانست.

او با اشاره به وظایف راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بیان کرد: رسیدگی به وضعیت کمی و کیفی خدمات حمل‌ونقل هوایی، زمینی، دریایی، ریلی، پیش‌بینی جایگاه‌های سوخت سیار و برآورد و تأمین سوخت مورد نیاز ایام پیک در محورهای مواصلاتی از وظایف راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

آبیان راه‌اندازی اکیپ‌های تعمیرات سیار و گشت در مسیرهای مواصلاتی را از دیگر وظایف راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دانست و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و توزیع افطاری ساده در استراحتگاه‌های ایجادشده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403120500350
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha